• Klikdinges
  • Posts
  • Klikdinges #113: Een legaal beroep dat je onmogelijk kunt uitvoeren

Klikdinges #113: Een legaal beroep dat je onmogelijk kunt uitvoeren

In deze Klikdinges lees lees over onze tv- en radio-uitzending over sekswerkers.

En verder:

  • Ga je ook naar de VVOJ Conferentie?

  • Tutorials voor D3 en gegenereerde kunst in R

  • Facebook 👏 is 👏 trash 👏

Mijn Afgelopen Twee Weken

Sommige onderwerpen maken iets in je los. Ik zeg vaak dat ik mijn opvattingen privé en professioneel heb: wat ik in het dagelijks leven doe, moet zo min mogelijk van invloed zijn op hoe ik tijdens mijn werk als journalist onafhankelijk probeer te werken. Is dat lastig? Ja, best wel. Maar dat hoort er nu eenmaal bij.

Ik merkte in de afgelopen maanden tijdens het onderzoek naar sekswerkers dat ik gaandeweg mijn persoonlijke mening moest bijstellen. En ook al wil ik dat het twee gescheiden werelden zijn, het gebeurde toch. Want soms hoor je verhalen waarbij je simpelweg vindt dat mensen de dupe zijn buiten hun schuld om. En dan maakt het niet uit welk werk ze doen.

Samen met collega's Anne Mae van Tilburg, Klaas den Tek en Halil Ozpamuk hebben we onderzocht hoe de arbeidsrechten van sekswerkers in het nauw zijn gekomen. Het is een legaal beroep, maar gemeenten maken het onmogelijk om dat werk uit te voeren.

Sekswerk is een legaal beroep, maar complexe regels en stigmatisering maken het voor sekswerkers moeilijk om hun werk uit te oefenen.

Naast een tv-uitzending hebben we ook een radioreportage gemaakt, nieuws gepubliceerd, Lelystad geportretteerd als een gemeente die tegen de stroom in zwemt, de enige geregistreerde sekswerker van Nederland geïnterviewd, en... Ach, lees alles gewoon rustig na op onze onderzoekspagina.

Slechts drie gemeenten waar sekswerkers geen vergunning nodig hebben

Na al deze publicaties over sekswerk zijn we nog lang niet klaar met het onderwerp. Bij goede onderwerpen bouw je tijdens je research veel contacten op die je op andere zaken wijzen: 'Kijken jullie ook hier naar?' De komende maanden zul je vast nog wel wat toffe publicaties langs zien komen. 🤓

Afgelopen week zijn ook de opnamen voor een nieuwe tv-uitzending over De Vastgoedboeken (dinsdag 16 november, NPO2, 21.05 uur) begonnen. Over een maand pak ik daar in Klikdinges mee uit.

Nu je toch je agenda hebt gepakt (?), noteer dan ook alvast maandag 1 november: om 22.15 uur op NPO2 kun je dan een Pointer-uitzending over online shaming kijken. Op die dag publiceren we ook onze interactive. Daarin kun je zelf meemaken hoe het is om in zo'n groep te worden exposed.

En alsof het nog niet druk genoeg was... Er komt ook nog een gave conferentie aan.

Het thema van de VVOJ Conferentie Onderzoeksjournalistiek 2021 is Macht en Onmacht: over hoe journalistiek zich verhoudt tot de macht.

Het is elk jaar weer kei- en keihard werken om deze conferentie rond te krijgen. Dit jaar hebben we gelukkig weer een fysieke editie. Ik ben erg benieuwd of ik (net als afgelopen week tijdens een van mijn laatste presentaties voor lange tijd) daar nog Klikdinges-lezers ga tegenkomen.

Toffe Klikdingessen

Kort en krachtig, en ik vind het fascinerend: The Economist claimt dat je uit deze graphic kunt afleiden dat de uitslag van de Russische verkiezingen zijn gemanipuleerd.

Soms tippen Klikdinges-lezers me over hun eigen projecten. Liesbeth Smit komt regelmatig met toffe suggesties, waaronder deze site over hoe cookies en trackers het internet verzieken.

D3 is... pfff, ik moet mijn brein echt nog instellen op de manier hoe je data invoert en bewerkt. Blijkbaar heeft D3 pas een flinke upgrade gekregen, zodat het eenvoudiger is geworden. In deze Observable kun je de nieuwe functies testen *gaat op de todo-lijst*

Ik ben nooit een kunstenaar geweest. Deze korte tutorial geeft je wat handvatten om in R je eigen KUNST te genereren, zodat kneusjes zoals ik ook iets artistieks kunnen maken.

Vind Ik Leuk

Tot over twee weken. En blijf gezond!

Veel nieuws is op cijfers gebaseerd. Let er maar eens goed op. Maar hoe kun je die cijfers betrouwbaar verzamelen? Het Handboek Internetresearch & Datajournalistiek helpt je een eind op weg. Met tips voor zowel beginners als gevorderde datajournalisten.