• Klikdinges
  • Posts
  • Klikdinges #112: Véél uitzendingen (dus pak je agenda 🗓️)

Klikdinges #112: Véél uitzendingen (dus pak je agenda 🗓️)

In Klikdinges nummer 112 is het alarmfase 1: veel uitzendingen de komende tijd.

En verder:

  • Arbeidsrechten van sekswerkers

  • Al mijn presentaties voor de komende tijd

  • Een Airtag voor de koning

Mijn Afgelopen Twee Weken

Het voelt altijd een beetje onwennig: na wekenlang onderzoek publiceren. Meestal slaat vlak daarvoor de twijfel toe of je op de goede weg zit. Whoop whoop onzekerheid 😅

Op zondag 17 (19.00 uur, NPO Radio 1) en maandag 18 oktober (22.15, NPO2) hebben we radio- en tv-uitzendingen over de arbeidsrechten van sekswerkers. Best een pittig onderwerp, vind ik. Maar ik ben tevreden met wat we hebben ontdekt. Hieronder vind je alvast een voorproefje. En check sowieso die uitzendingen!

Na 20 jaar ziet sekswerker Foxxy weinig verbetering in arbeidspositie

Tegelijkertijd ben ik met twee andere onderzoeken bezig waar ik iets over kan vertellen. Op 1 november is er namelijk nóg een tv-uitzending waar ik aan meewerk. Deze gaat over online shaming. En rond die datum willen we een gave interactive maken. Stay tuned: hier ben ik echt heel enthousiast over.

En (pfoe) op dinsdag 16 november is er een nieuwe special over de Vastgoedboeken. Nadat wij vorig jaar in dit onderwerp zijn gedoken, hebben ruim 50 gemeenten een onderzoek naar hun eigen rol ingesteld. Glas halfvol, maar de keerzijde is dat zo'n 170 gemeenten nog niets hebben ondernomen. Wat is hun reden daarvoor?

Verder is het behoorlijk druk met presentaties geven. Afgelopen woensdag mocht ik samen met Thomas de Beus voor 3 groepen van elk 50 studenten iets over ons Vastgoedboeken-onderzoek vertellen. Erg tof om te doen. En er is een hele hippe recap-video van gemaakt.

De Sound Summit, meerdere awards, een heleboel enthousiaste studenten en natuurlijk de 'normale' programmering. 🤩 Gisteren was een topdag met een onwijs...

En ik ben op nog een aantal momenten te zien. Vermoedelijk de laatste drie keer in lange tijd, aangezien ik straks meer tijd wil vrijmaken voor mijn aanstaande kind 🥰

Toffe Klikdingessen

Ehm, ik dacht dat tijdzones best saai en voorspelbaar waren. Maar bekijk dit overzicht van de afgelopen 120 jaar, en je snap waarom het voor bepaalde beroepen een hel is om hiermee om te gaan.

Het zoveelste Leaks-onderzoek, en wederom vallen enkele prominente figuren van hun voetstuk. Verandert er uiteindelijk iets? Vast niet. Is dit onderzoek dan onnodig? Absoluut niet. Topwerk van Investico, Trouw, FD en de ICIJ.

Deze gast met een heerlijke steenkolen-Engelse voice-over had een briljant idee: wat gebeurt er als je een Apple Airtag naar de koning stuurt? Geen baanbrekende ontdekking, wel vermakelijk.

Laat ik hier heel duidelijk over zijn: NFT's zijn energieslurpende, overbodige speeltjes voor mensen die te veel geld hebben. Maar Nadieh Bremer weet met Ethereum-blockchain wel een toffe visualisatie-generator te maken. In deze blog legt ze uit wat ze heeft gemaakt. En het ziet er waanzinnig mooi uit.

Vind Ik Leuk

Tot over twee weken. En blijf gezond!

Met meerdere onderzoeken tegelijkertijd moet je wel goede projectmanagement hebben. Gelukkig kan het Handboek Internetresearch & Datajournalistiek je daarbij helpen, met tips hoe jij je onderzoeken structureert en deelt met teamgenoten.