• Klikdinges
  • Posts
  • Klikdinges #111: Focus 🕵️‍♂️ en een beetje lui 🥱

Klikdinges #111: Focus 🕵️‍♂️ en een beetje lui 🥱

In deze Klikdinges vertel ik over mijn keuzes voor onderwerpen.

En verder:

  • Hoe word je een luie journalist?

  • Een heerlijk domme AI-YouTube-remixer

  • Hoe je een onderzoek met Strava-data kunt doen

Mijn Afgelopen Twee Weken

Weet je wat mijn grote probleem is? Ik heb een brede smaak, en kan daardoor soms geen scherpe keuzes maken. Laat me uitleggen wat ik daarmee bedoel.

Zodra ik een onderwerp moet kiezen om mee aan de slag te gaan, knap ik zelden af op het onderwerp. Ik vind bijna alles interessant, zolang het maar met datajournalistiek te maken heeft, en ik iets kan onthullen. Maar je snapt vast wel dat zoiets erg onhandig kan zijn. Als alles een onderwerp is, dan verdiep je je uiteindelijk nergens in.

Daarom ben ik al een jaar lang bezig om minder verschillende onderwerpen aan te grijpen. Meer focus, minder losse projecten. En dat werkt! Kijk maar eens naar de korte lijst van onderzoeken die ik afgelopen jaar heb opgepakt.

Een bescheiden rijtje, terwijl ik voorgaande jaren echt een waslijst aan losse, kleine projecten had verzameld. Maar zoals ik al zei: minder onderwerpen, meer verdieping. Binnen elk thema heb ik meer tijd om me te verdiepen. Ik schrijf nog evenveel artikelen, alleen gaan ze nu vaak over dezelfde onderwerpen.

Hoe ik aan mijn onderwerpen kom, was trouwens ook het thema van mijn presentatie bij Data Als Kans. Aan een toffe groep van zo'n 15 journalisten mocht ik uitleggen waar ik mijn ideeën vandaan haal.

Een paar dagen eerder heb ik mijn Vlaamse collega's (hopelijk) enthousiast gemaakt. Binnen een uur heb ik ruim 50 tools en tips aangereikt waarmee zij ook een luie journalist kunnen worden (en wie wil dat nou niet?). Je kunt de volledige sessie hieronder terugkijken.

Log into Facebook to start sharing and connecting with your friends, family, and people you know.

Komende vrijdag heb ik nog een bliksempresentatie (5 minuten 😅) aan een deel van de Tweede Kamerleden die zich bezighouden met mediabeleid. Ik mag hen iets vertellen over ons Vastgoedboeken-onderzoek. Best cool om te doen. Don't fuck it up 😂

Toffe Klikdingessen

Heb je altijd al een killer mashup in je hoofd gehad, maar net als ik niet de skills om twee nummers door elkaar te mixen? Met RaveDJ kun je de YouTube-video's met AI combineren. Toegegeven, het levert echt horrormuziek op, zoals deze mashup van Ares en Linkin Park. Of deze ABSOLUTE BANGER van Eminem, Dr. Dre en Drake. (via Hay).

Ik vraag me af of dit de meest efficiënte workflow is. Oordeel zelf nadat je deze leuke tutorial hebt gevolgd. Dit artikel legt uit hoe je via satellietbeelden de gemiddelde kleur van een gebied kunt berekenen en plotten. Als iemand hier een mooi onderwerp in ziet, let me know.

Facebook is trash, de longread! Wall Street Journal interne documenten van Facebook in handen gekregen. Daaruit blijkt dat de baasjes dondersgoed weten welke problemen hun platform heeft. Alleen doen ze er niets aan om het op te lossen.

Koude rillingen. Canadese scholen voor inheemse kinderen waar ongemarkeerde graven worden gevonden. The Guardian maakte er deze scrolly van.

Heeft Biden met een slimme truuk de conservatieve staten (en specifiek extreem-rechts) toch zover gekregen om het vaccin te nemen? In dit politieke commentaar van de Washington Post (inclusief toffe grafieken) wordt dat gesuggereerd. Erg de moeite waard: hoe je van data een goede beschouwing kunt maken.

Dit zijn superleuke en nuttige analyses. Voor Pointer heb ik ook eens zoiets gedaan voor SEH's om de zogeheten zorgwoestijnen te ontdekken.

Dit vind ik slim bedacht: hoe kun je met data een totaal ander perspectief binnen een verhaal belichten? Just Vervaart bedacht dat hij Strava-gegevens kan gebruiken om over de jaarlijkse sluiting van het Kroondomein te schrijven. In deze tutorial zie je hoe je al die data kunt binnenhalen en analyseren.

Vind Ik Leuk

Tot over twee weken. En blijf gezond!

Na afloop van mijn presentaties vragen deelnemers vaak naar de sheets, en extra tips. Voor dat laatste kan ik ze gelukkig vaak doorverwijzen naar het Handboek Internetresearch & Datajournalistiek: een naslagwerk waar je wel een tijdje mee vooruit kunt.