• Klikdinges
  • Posts
  • Klikdinges #110: We maken een uitzending over sekswerk

Klikdinges #110: We maken een uitzending over sekswerk

In deze Klikdinges lees je meer over de uitzenddatums van ons onderzoek naar sekswerkers.

En verder:

  • Hoe lopen mijn twee andere onderzoeken?

  • Genereer je eigen Engelse plaatsnaam (omdat het kan) 🤖

  • Groot, persoonlijk nieuws 🥳

Mijn Afgelopen Twee Weken

Hoe vreemd moet het zijn als je een beroep uitoefent, maar je kunt je familie daar niet eens over vertellen? Waarschijnlijk ben je hartstikke trots op je werk, maar rust er een enorm stigma op.

Ik heb het natuurlijk over ons onderzoek over sekswerkers. We zijn al een tijdje bezig, en hebben eindelijk een deadline in zicht: op 17 en 18 oktober staan uitzendingen voor radio en tv gepland.

Het is een van de interessantste onderzoeken waar ik aan heb gewerkt. Het maakt namelijk niet uit hoe je ideologisch tegenover sekswerk staat. We hebben allang besloten dat het een legaal beroep is. Nu draait het om arbeidsrechten die voor iedereen gelden... behalve voor sekswerkers.

Dat wordt ook duidelijk zodra je het verhaal van Paula (niet haar echte naam) leest. Als buitenlandse sekswerker is het nog moeilijker om niet verdwaald te raken in de lappendeken van regels.

Buitenlandse sekswerker Paula had niet verwacht dat haar beroep zo negatief werd bekeken

Ik dacht voor dit onderzoek ook dat Nederland op dit gebied een progressief land is. Maar blijkbaar heeft (of all places) Nieuw-Zeeland het goed voor elkaar. Mijn collega Anne Mae zocht uit hoe dat kan.

Daarnaast loopt ons andere onderzoek naar online shaming ook nog steeds door. We zijn nog bezig om ons onderzoeksplan op te zetten: we hebben een heel interessant idee, maar daarvoor moeten we nog flink wat voorbereidingen treffen.

In de tussentijd kun je dit artikel van mijn collega Judith lezen: de 24-jarige Robin, die zowel dader als slachtoffer van shaming is geweest. En daar nu heel open en eerlijk over vertelt – bedenk even hoe ongelooflijk veel lef je daarvoor nodig hebt.

Robin Griffin is 14 als ze de naaktfoto van een klasgenoot doorstuurt en haar uitscheldt. Een paar jaar later is ze zelf slachtoffer van online shaming.

En ik ben druk bezig met een uitzending over ons Vastgoedboeken-onderzoek. We hebben een paar opmerkelijke transacties gevonden waar we dieper in willen duiken. Kunnen deze vondsten nóg meer gemeenten motiveren om een onafhankelijk onderzoek te doen?

En de aankomende weken heb ik twee presentaties gepland staan. Op vrijdag 17 september leg ik voor de Vlaamse Vereniging voor Journalisten uit hoe je een luie journalist kunt worden. En op woensdag 22 september geef ik een presentatie bij Data als Kans.

Een erg druk najaar. Het is eigenlijk een soort eindsprint, want vanaf januari ben ik even iets minder aanwezig. Dikke kans dat ik Klikdinges dan ook tijdelijk iets minder frequent verstuur. Waarom? Omdat er een 👶🍼 aankomt. 🥳

Toffe Klikdingessen

Dit is sowieso een leuk artikel als je nog niet bekend bent met Observable. Hierin kun je je code online annoteren, draaien en presenteren. In deze Observable pik je ook nog iets op over hoe specifiek je coördinaten kunt maken, en wanneer het nut heeft om een extra decimaal te gebruiken.

Jup, fit is extreem dom, maar wel erg grappig. Kunstmatige Intelligentie is getraind op duizenden Engelse plaatsnamen om niet-bestaande plaatsnamen te genereren. In een bijbehorende blogpost kun je lezen hoe deze interactive is gemaakt.

Als onderzoeksjournalist moet je regelmatig bedrijven of personen volledig omkeren en doorpluizen. Een goed startpunt van zo'n onderzoek kan de database van OpenSanctions zijn. Hier zitten zelfs wat obscure zaken in, zoals Bitcoin-wallets, geregistreerde luchtvoertuigen en aliassen.

Cruciaal in crisissituaties, en ontzettend nuttig voor journalisten die op afstand werken: satellietbeelden. Voor beginners kan het echt ontzettend lastig zijn om te weten waar je moet beginnen met deze vorm van journalistiek. Op SatelliteJournalism kun je tutorials vinden (via de nieuwsbrief van Winny de Jong)

Vind Ik Leuk

Tot over twee weken. En blijf gezond!

'Heb je nog een tool voor...' Regelmatig krijg ik die vraag, en sinds een paar jaar kan ik mensen vrij eenvoudig antwoord geven. Pak het Handboek Internetresearch & Datajournalistiek er eens bij. Grote kans dat daar iets tussen zit wat je nodig hebt.