Klikdinges #11: Da Ting Go Skrrra

In deze editie de meest gebruikte woorden in hip hop, de muur van Trump en een pagina vol visualisaties over de Duitse verkiezingen.

En ik overweeg om deze nieuwsbrief niet meer op vrijdag om 16.00 uur te verzenden. Het einde van een lange werkweek, vermoeid door alle e-mail, meer zin in bier dan visualisaties... ik snap het!

Maar wat vind jij een fijne dag voor een nieuwsbrief? Vul deze ultrakorte vragenlijst in. Dank je wel.

Mijn Afgelopen Twee Weken

Dit zijn spannende weken. Ik ben bezig met dingen die ik niet vaker heb gedaan. Waar ik nu al iets over kan vertellen: de uitzending van De Monitor met collega's Daan Jansen en Judith Meulendijks over politievloggers.

Wij zoeken namelijk nog meer voorbeelden van personen die in de problemen zijn gekomen door berichten van agenten op sociale media. Wij kwamen dit bericht tegen: een jongen die een mislukte zelfmoordpoging deed, en dankzij de politie wist iedereen dat hij dat was. Meer van dit soort verhalen kun je naar [email protected] sturen.

Bekend terrein: onze visualisatie van de halfjaarcijfers over verwarde personen.

De politie heeft in de eerste 6 maanden van 2017 al 41.082 meldingen van verwarde personen ontvangen. Dat zijn al meer meldingen dan in het hele jaar van 2011 werden gedaan.

Daarnaast ploeg ik aankomende week een omvangrijk Wob-verzoek door, heb ik zojuist 19 inzageverzoeken over cameratoezicht verzonden en duik ik aankomende maanden in CO2-handel. Veel gave dingen, maarrr...

WOENSDAG 11 OKTOBER! Dan horen wij of onze dataredactie een VOJN Award voor de beste datajournalistiek wint. De toegang is gratis, dus moedig ons aan.

Toffe Klikdingesen

De Duitse verkiezingen zijn geweest. En dat levert weer een paar hele hippe visualisaties op. Berliner Morgenpost heeft een volledige pagina met kaarten, scatter plots, flowcharts, etc. gemaakt.

Da ting go skrrra 😎 Maar ook minder legendarische lyrics uit Amerikaanse hiphop zitten in deze visualisatie verwerkt. Welke woorden gebruiker rappers vaak? Je leest het in dit artikel met visualisatie.

Hoe staat het eigenlijk met de muur tussen de Verenigde Staten en Mexico? USA TODAY zoekt het uit en geeft in deze indrukwekkende productie een overzicht van bijna elk stukje grensmuur (en vooral, het ontbreken daarvan).

XKCD is awesome, en deze comic is zóóó on point. 🙌🏻

De Information Is Beautiful Awards worden weer uitgereikt. Elk jaar wordt een forse longlist van kanshebbers online gezet. Kortom, een middag lang door de mooiste visualisaties van het afgelopen jaar scrollen.

Hoe sterk zijn de dijken bij jou in de buurt? Collega Lars Boogaard zocht het voor je uit, en maakte deze geweldige visualisaties.

Vind Ik Leuk

  • Na Planet Earth II komt de BBC nu ook met een tweede serie van Blue Planet. Deze keer met muziek van Hans Zimmer en Radiohead. Check hier de trailer. Prachtig!

  • En in deze video leggen Hans Zimmer, Thom Yorke en Jonny Greenwood uit hoe ze een bestaand nummer hebben ge-BlueEarth-ificeerd.

  • Sinds kort ben ik verslaafd geraakt aan true crime-series. Dikke aanraders: The Keepers (over de moord op een non en misbruik in de katholieke kerk) en The Confession Tapes (over valse bekentenissen).

  • In hetzelfde straatje past dit item van John Oliver over forensische wetenschap. Want veel betrouwbaar ogend bewijs is gewoon, eh ja, bullshit.

  • Google kondigde nieuwe telefoons, laptops en een cameraatje aan, maar deze Pixel Buds zijn echt cool. Met je telefoon erbij kun je je gesprekken in 40 talen voeren. Ik 👏 wil 👏 dit 👏 nu 👏

  • Werk jij in op een open kantoor? Gefeliciteerd, je bent enorm hip. En het is ontzettend slecht voor je concentratie. Echt waar.

  • De wereld bestaat uit twee soorten mensen: mensen die het verschil niet weten tussen Times New Roman en Comic Sans, en mensen die lachen om deze video van SNL over het font van Avatar (met Ryan Goslin). 😂

  • Ik deed mee met de Nationale Nieuwsquiz op NPO Radio 1, vergat dat Ajax van Heerenveen won, scoorde 45 punten, was beter dan de deelnemers van dinsdag en woensdag... en werd donderdag genadeloos ingemaakt.

De volgende editie komt over... nou, dat bepalen jullie dus met deze vragenlijst. Tot de volgende!