• Klikdinges
  • Posts
  • Klikdinges #108: We zoeken tips over sekswerk en exposing

Klikdinges #108: We zoeken tips over sekswerk en exposing

In deze Klikdinges lees je meer over de twee onderzoeken waar ik na mijn vakantie aan werk.

En verder:

  • Tipgevers gezocht over sekswerk

  • Ervaringen gezocht over exposing

  • Een goede tutorial hoe je een verhaal in data vindt

Mijn Afgelopen Twee Weken

Als je de laatste nieuwsbrieven hebt gelezen, dan weet je dat ik sekswerk in Nederland al een tijdje onderzoek. Het is een legaal beroep, dus je mag verwachten dat alles daar omheen netjes is geregeld. Het tegendeel blijkt waar.

De wet- en regelgeving moet sekswerkers beschermen, maar in de praktijk voelen ze zich daardoor juist onveiliger. We onderzoeken hoe mensen slachtoffer kunnen worden van seksuele uitbuiting. Maar we richten ons eerst op hoe sekswerk in Nederland is geregeld.

Prostitutie is legaal maar wordt nog steeds niet gezien als een ‘normaal’ beroep.

Het gave van Pointer is dat we met de tips van lezers altijd nieuwe invalshoeken in ons onderwerp vinden. Dus mocht je een verhaal hebben, laat het ons dan weten.

En uiteraard bellen we zelf ook rond. Zo kwam ik Jorma Bos tegen: een Amsterdamse die al 7,5 jaar sekswerker is. Jorma bood in het begin haar diensten vanuit haar eigen woning aan. Totdat de gemeenten aanklopte. In tegenstelling tot fysiotherapeuten of masseurs mag zij haar werk niet thuis doen. "Omdat ik een geslachtsdeel aanraak, mag het ineens niet."

Thuiswerken is voor Amsterdamse sekswerkers verboden

Mijn andere onderzoek dat op dit moment loopt, gaat over exposing en shaming: het ongevraagd verspreiden van naaktbeelden. Of nou ja, het is veel breder dan dat, en het is ingewikkeld. In grote Telegram-groepen zie je ook dat alleen al de suggestie ('zal wel een hoer zijn') voldoende is om iemand lastig te vallen. Een hele nare wereld om in te duiken.

Zeker op jonge leeftijd kan het een enorme impact hebben om iemand op zijn/haar seksualiteit te pakken. We merken ook dat scholen, hulpverleners en politie moeite heeft om hiermee om te gaan. Daarom vragen we om tips: wie heeft hier wel eens in zijn persoonlijke omgeving mee te maken gehad?

Ervaringen gezocht: Heb jij wel eens met exposing of shaming te maken gehad?

Dus dat loopt allemaal op werk. De aankomende maanden heb ik ook nog een paar toffe presentaties gepland staan:

En tijdens de VVOJ Conferentie (19 en 20 november) ben ik waarschijnlijk ook bij een presentatie betrokken. De tweede helft van dit jaar wordt dus behoorlijk druk. Ik moet toch echt 'nee' leren zeggen 😅

Toffe Klikdingessen

Sinds de Delta-variant weten we dat corona in allerlei kleuren, geuren en smaken kan ontstaan. Axios heeft een gaaf dashboardje gemaakt om bij te houden welke varianten er in de VS worden aangetroffen, en wat de kenmerken van deze virussen zijn.

Ik kijk hier zelden op, maar misschien heb jij het wel hard nodig voor je werk: het Europese opendata-portaal. Altijd handig om ergens in je bookmarks te zetten.

In de VS wordt elk jaar met veel bombarie en tromgeroffel de zogeheten census (volkstelling) openbaar gemaakt. Datajournalisten maken van deze data altijd interessante visualisaties. CNN heeft bijvoorbeeld deze diversiteitskaart gemaakt. Zelfs als je niet in de VS woont, is het boeiend om hier eens doorheen te scrollen.

Het is niet eenvoudig om een verhaal in een dataset te vinden. Gelukkig helpt Yordi Dam van LocalFocus je een eindje op weg. In de onderstaande video begeleidt Yordi je langs een aantal nuttige tips en tools.

Je gaat naar ziekenhuis, en de arts zegt: "Je hebt een grote kans op genezing, maar mensen zoals jij hebben vaak last van bijwerkingen." Wat bedoelt die arts dan eigenlijk? Dit onderzoek (inclusief gave visualisaties) bekijkt hoe mensen deze kansen interpreteren, en hoe een statisticus daar tegenaan kijkt.

Je kijkt vast wel eens een film of tv-serie, waarin een fictieve show wordt genoemd. Op Nestflix kun je een volledige interface met deze niet-bestaande films en shows doornemen. Briljant idee dat echt uitstekend is vormgegeven.

Vind Ik Leuk

Tot over twee weken. En blijf gezond!

Misschien ben je net terug van vakantie. Heb je een beetje introspectie gedaan. Wat wil ik met mijn carrière in het aankomende jaar? Grote kans dat het Handboek Internetresearch & Datajournalistiek je een eindje op weg kan helpen.