• Klikdinges
  • Posts
  • Klikdinges #107: De drukste vakantie ooit is voorbij

Klikdinges #107: De drukste vakantie ooit is voorbij

Na drie weken vakantie ben ik weer terug. En in mijn afwezigheid zijn twee artikelen online gegaan.

En verder:

  • Heb jij tips over exposing?

  • Een goede tutorial over straatnamen

  • Een chatbot-artikel over een mooi, gevoelig onderwerp

Mijn Afgelopen Twee Weken

Ik schrijf deze Klikdinges als een van de eerste klusjes die ik na mijn vakantie heb gepland. Drie weken lang heb ik mijn laptop nauwelijks geopend. En toch heb ik een van mijn drukste vakanties ooit achter de rug.

We hebben vijf dagen lang door de Drentse bossen gewandeld. Cabiner heeft daar een aantal ecologische cabins geplaatst waar je na een stevige tocht lekker kunt uitrusten. Een goed begin van een midweek uitblazen. Telefoon uit, en even helemaal niets anders dan een wandeltocht.

Daarnaast ben ik nog een nacht op Texel geweest, heb ik talloze klussen in huis gedaan en heb ik – dit was te leuk om nee tegen te zeggen – een online presentatie gegeven voor deelnemers van de Utrecht Data School Summer School. En ik heb een checklijst van tig klusjes rondom de woning afgewerkt. Deze drie weken zijn voorbij gevlogen. 😅

Vlak voordat ik op vakantie ging, heb ik nog twee artikelen op de redactie achtergelaten. Ik heb een maand lang vier grote expose-chats op Telegram in de gaten gehouden en onderzocht. Dit zijn groepen waarin naaktbeelden van (veelal minderjarige) meisjes en jongens worden gedeeld. Een hele ranzige onderstroom op het internet waar nog veel te weinig aandacht voor is.

Duizenden afbeeldingen en foto’s van jongens en meisjes verspreid in chats

Als je zulk nieuws leest, vraag je je gelijk af hoe je zoiets kunt voorkomen, en hoe je slachtoffers hiervan kunt helpen. Dat laatste wordt gelukkig door de Phoenix Sisters gedaan: twee vrouwen die mede met hun eigen expose-ervaringen jonge meiden proberen te helpen. Ik vroeg ze naar de impact van exposing, en hoe zo'n gebeurtenis de rest van je leven kan bepalen.

Waar voorlichting nog tekort schiet, willen de Phoenix Sisters een gesprek op gang brengen.

Op dit moment ben ik alle tips over exposing aan het doornemen. En een reminder: tegelijkertijd ben ik ook een onderzoek naar seksuele uitbuiting begonnen. Iedereen die over een van beide onderwerpen iets te tippen heeft: reply op deze nieuwsbrief, of mail me op [email protected].

Toffe Klikdingessen

Vorig jaar heb ik een eigen onderzoek gedaan naar beladen straatnamen. Qua data-analyse is dat een vrij pittig stappenplan. Daarom ben ik erg blij dat ik deze tutorial heb gevonden over straatnamen en gender. Oké, het blijft alsnog een ingewikkelde puzzel met een redelijke foutmarge en veel handwerk, maar het is een uitstekend begin van je eigen analyse.

Dit klinkt eenvoudig, maar het is behoorlijk cool en nuttig. Pixelhunter snijdt foto's op het juiste formaat voor diverse sociale media. Dankzij AI houdt het ook rekening met uitsnedes. Dus of het nou vierkante of rechthoekige uitsnedes zijn: je krijgt geen half afgesneden gezichten meer.

🎵 Never gonna give you up, never gonna let you down! 🎵 Sowieso heb je nu dat nummer in je hoofd. The Pudding heeft een tof overzicht gemaakt van deze oorwurm van Rick Astley.

Het overlijden van zijn verloofde laat hem gebroken achter. Dan ontdekt een 33-jarige Canadees een website waarop hij een chatbot kan maken. Hij doet een ultieme poging om de liefde van zijn leven nog eenmaal te spreken. Luguber, ontroerend en prachtig vormgegeven.

Tijdens mijn vakantie (of eigenlijk vlak na onze Drentse wandeling) zag ik hoe erg Limburg, Duitsland en België zijn getroffen door het water. In China is het niet veel anders. De South China Morning Post heeft een visueel overzicht gemaakt van hoe uitzonderlijk deze watersnoodramp is.

Het is nog maar een begin. Maar hey, het is in ieder geval beter dan wat onze eigen overheid aanbiedt. Open State Foundation verzamelt de agenda's van bewindspersonen en maakt het doorzoekbaar, zodat je kunt kijken met welke lobbyisten zij contact hebben gehad.

Vind Ik Leuk

Tot over twee weken. En blijf gezond.

Hoe verzamel je data van sociale media? Een eenvoudige vraag met een ingewikkeld antwoord. Het Handboek Internetresearch & Datajournalistiek helpt je een handje op weg.