Klikdinges #106: Even uitrusten

Hey, je ontvangt deze Klikdinges een keer op vrijdag. Mijn vakantie is begonnen, en ik wil je nog even bijpraten voordat ik drie weken weg ben.

En verder:

  • We beginnen een onderzoek naar seksuele uitbuiting

  • IMPACT-programma is afgelopen

  • We zoeken een data-trainee bij Pointer

Mijn Afgelopen Twee Weken

Klikdinges op vrijdag?! Het is even onvermijdelijk: afgelopen week was een soort 10km sprint naar mijn vakantie. Maar zodra je dit leest, dan is het gelukt. Laptop dichtgeklapt, notificaties uit, werk even neergelegd.

Vlak voor de zomer werk ik vaak vooruit. Ik wil mijn artikelen netjes achterlaten, en aankomende onderzoeken alvast klaarzetten. In de praktijk betekent dat een shitload aan checklists ✅ en talloze voorgesprekken 🤳 allemaal om zorgeloos de zomer in te gaan. En daarna weer lekker door te werken.

Een van die aanstaande onderzoeken gaat over sekswerk in Nederland. Is dat wel goed geregeld? Of werkt het juist mensenhandel en seksuele uitbuiting in de hand? Onze eerste oproep / artikel vind je hieronder.

Geen centrale plek meer om elkaar attent te maken op verdachte signalen

Dit wordt een van de meest interessante onderzoeken die ik tot nu toe heb gedaan. Ik heb een heel systeem opgezet met scrapers, automatische analyse, alarmeringen, etc. Ik kan nog niet onder de motorkap laten kijken, maar in een latere Klikdinges kom ik hier zeker op terug.

De afgelopen maanden heb ik les gegeven bij het IMPACT-programma van Media Perspectives. In de vorige klikdinges had ik al twee producties van de studenten uitgelicht, en daar is er nog eentje bijgekomen: waar moet je zoeken of een product (on)veilig is?

Dus dat is ook afgerond. En na de vakantie staan er alweer wat toffe dingen gepland.

  • Tijdens mijn vakantie geef ik een online gastcollege voor de Utrecht Data School Summerschool (21 juli)

  • Bij het 20-jarig jubileum van mijn opleiding JNM in Leiden mag ik een presentatie houden (8 september)

  • Ik mag een middag gastcollege geven tijdens Data Als Kans (21 september)

  • Ik ben spreker tijdens de VOGIN-IP-lezing (21 oktober)

  • En we zijn druk bezig met het programma van de aanstaande VVOJ Conferentie (19 en 20 november)

En ik heb de afgelopen weken drie keer ergens iets geschreven of gezegd.

  • De Bladendokter vroeg of ik iets in de podcast wilde zeggen over deze nieuwsbrief

  • Ik schreef een recensie van het Data Journalism Handbook 2 voor Villamedia (achter login)

  • En hieronder vind je een artikel van Remy Gieling over hoe onderzoeksjournalisten meer moeten experimenteren met AI

Net als bij de komst van het internet staan we opnieuw aan de vooravond van een technologische revolutie. Kunstmatige intelligentie gaat de komende jaren de samenleving én de journalistiek ­radicaal veranderen.

Ergens begin of halverwege augustus stuur ik de volgende Klikdinges. Dan ben ik inmiddels ook twee keer gevaccineerd, werken we weer minstens twee dagen op de redactie, en ben ik helemaal klaar voor de tweede helft van 2021 💪 nu al zin in

Toffe Klikdingessen

Pinpoint heb ik ooit in een oude Klikdinges aangeraden. Met deze Google-dienst kun je documenten en audio transcriberen en doorzoekbaar maken. Destijds was de transcriptie maar zo-zo, en liep het bijna altijd vast op Nederlands. De afgelopen maanden heb ik Pinpoint echter met veel plezier gebruikt voor mijn Nederlandse interviews. Een enorme timesaver, dus dat is wel een herhaalde mention waard.

Dit is een hele originele manier om tijdens het EK voetbal een dashboard aan te bieden: wie is de meest waardevolle speler? Op meer dan 20 punten worden cijfers uitgedeeld, en daaruit rolt dan een beoordeling. Tof om eens doorheen te scrollen, zo vlak voor de finale.

De kop en intro zijn een beetje sensationeel (REVEALED, SHOCKING, EXCLUSIVE!!! 😱 🤪), maar het is interessant om te checken hoe The Guardian dit onderzoek heeft uitgevoerd. In een uitklapblokje leggen ze uit hoe ze te werk zijn gegaan.

Ik associeer FiveThirtyEight niet direct met spectaculaire interactives. Dat ga je ook niet in dit artikel vinden. Het is wel een leuke manier om mensen in te leiden hoe complottheorieën en rabbit holes werken. Wanneer neem je iets voor waar aan, en waar begint kritisch denkvermogen?

Een tof register om eens doorheen te pluizen. Het Nationaal Archief heeft een aantal hele mooie open data sets klaarliggen. Check deze pagina eens als je inspiratie nodig hebt voor een nieuw project.

Verrassing (voor letterlijk niemand): veel misinformatie en andere problematische video's worden door YouTube zelf aanbevolen. Om dat te onderzoeken, heeft Mozilla Foundation duizenden vrijwilligers gevonden die een kijkje in hun tijdlijn hebben gegeven.

Vind Ik Leuk

Tot na mijn vakantie. En blijf gezond!

Ik neem aan dat jij deze zomer ook een paar weken niets gaat doen. Heerlijk toch? Maar hoe gaaf is het als jouw onderzoek automatisch blijft doorlopen? In het Handboek Internetresearch & Datajournalistiek delen we tips hoe je dat op een eenvoudige manier voor elkaar kunt krijgen.