• Klikdinges
  • Posts
  • Klikdinges #105: Nóg een Sigma Award erbij 🤯

Klikdinges #105: Nóg een Sigma Award erbij 🤯

In deze Klikdinges vier ik dat we voor het tweede jaar op rij een Sigma Award hebben gewonnen.

En verder:

  • Turks-Nederlandse politici en opiniemakers worden geïntimideerd en verklikt

  • De taaltrucs van een jaar lang coronapersconferenties

  • Geweldige data-publicaties van aanstormende talenten

Mijn Afgelopen Twee Weken

Dikke kans dat je er nog nooit van hebt gehoord, maar geloof me, het is best een big deal: de Sigma Awards. Een jury van vooraanstaande datajournalisten kiest nu voor het tweede jaar op rij de beste projecten van het afgelopen jaar. En ons onderzoek naar De Vastgoedboeken is een van de 13 winnaars! 🤯

"Een verbazingwekkend stuk datajournalistiek over een pijnlijk onderwerp."

Mind blown, totale verbazing. Dit is een van de meest persoonlijke onderzoeken die ik ooit heb gedaan. In een database van duizenden transacties duiken we regelmatig bijzondere, aangrijpende en onbekende verhalen op. In elk onderzoek vind je families met trauma's, gemeenten met een onontdekt verleden, en gemotiveerde regionale onderzoekers die de onderste steen boven willen krijgen.

Daarom is het zo waanzinnig gaaf om deze beloning te krijgen. En dat is voor het tweede jaar op rij. Vorig jaar wonnen we voor Het Verhaal Achter Een Identiteitsroof ook een Sigma Award. Bij de Toffe Klikdingessen vind je een selectie van de overige winnaars van dit jaar.

Even iets heel anders. Turks-Nederlandse politici en opiniemakers worden zeer regelmatig bedreigd, geïntimideerd en verklikt. Ze krijgen de goorste verwensingen via sociale media, en worden door landgenoten bij ministeries en consulaten aangegeven.

Samen met De Groene Amsterdammer hebben we onderzocht hoe deze onzichtbare haatmachine op gang komt. Dat heeft een publicatie voor Pointer, De Groene, een podcast en een tv-uitzending (hieronder) opgeleverd. Ik heb hier zelf maar een hele kleine rol in gehad (voornamelijk in het data-onderzoek), dus alle lof aan mijn collega's.

Turks-Nederlandse opiniemakers worden geregeld bedreigd als ze kritiek hebben op de Turkse overheid. Hoe gaat dat in z’n werk en welke gevolgen heeft dat?

De afgelopen twee maanden begeleid ik drie groepen met jonge, aanstormende en talentvolle journalisten voor het IMPACT-programma. Ik probeer deze nieuwe generatie onderzoeksjournalisten een beetje datajournalistiek bij te brengen. Twee groepen hebben inmiddels hun eerste productie online staan. En ik ben ongelooflijk trots op ze: hun nieuws is opgepakt door NRC, Villamedia en talloze regionale media. Lekker bezig! Twee onderzoeken zijn inmiddels gepubliceerd (en de derde komt er nog aan):

En samen met radiocollega Klaas den Tek ben ik in een jaar lang coronapersconferenties gedoken. Welke taaltrucs gebruiken Rutte en De Jonge om vervelende maatregelen toch positief over te brengen?

De taaltrucs waarmee Rutte en De Jonge ons door de coronacrisis hebben gespeecht

Ik zei het in mijn vorige nieuwsbrief al: dit is de eindsprint naar mijn zomervakantie. Drukker dan ooit, en tegelijk bezig met voorwerk voor mijn onderzoeken na de zomer. In mijn volgende Klikdinges kan ik hopelijk vooruit blikken op wat komen gaat. Dat zijn onderzoeken waar ik ongelooflijk veel zin in heb. 🤓

Toffe Klikdingessen

De eerste vier projecten zijn mede-winnaars van de Sigma Awards. Dit project heeft in de basis veel overeenkomsten met ons Vastgoedboeken-onderzoek. Ook hier wordt een pijnlijk verleden blootgelegd, wordt andermans bezit geroofd, en zijn er mensen die verschrikkelijk veel geprofiteerd hebben van andermans ellende.

Dit verhaal over de wijk Makoko in Lagos (Nigeria) is erg mooi opgemaakt. Maar het bijzondere aan dit onderzoek staat in de titel: dit gebied stond letterlijk niet op de kaart. The Guardian heeft samengewerkt met lokale organisaties om dat alsnog voor elkaar te krijgen. Welk verschil zoiets maakt, kun je lezen in dit verhaal.

Grote kans dat je dit verhaal in enige vorm wel ben tegengekomen in het afgelopen jaar. China bouwt er namelijk lustig op los als het om 'heropvoedingskampen' voor Oeigoeren gaat. Een misselijkmakend verhaal dat door uitstekende research van Buzzfeed News is ontdekt.

Dit verhaal opent met een confronterende graphic: elke stip staat voor een aangifte van seksueel geweld. ABC News (Australië) onthult dat deze aangiften zelden tot concrete acties leiden.

De Volkskrant legt in deze serie erg inzichtelijk en aantrekkelijk uit hoe topspelers tijdens het EK op het veld schitteren. Hoe bewegen ze? Wat doet een verdediger vervolgens? Maken ze daardoor ruimte voor een opkomende middenvelder? Echt waanzinnig goed gemaakt.

Nog iemand die even chique wil doen met visualisaties. Hoe worden passes gegeven vanaf bepaalde posities op het veld? Je kunt het allemaal afspelen in deze graphic. Leer je er iets van? Waarschijnlijk niet, maar het ziet er tof uit.

Ja maar... Dit zijn gewoon staafdiagrammen 😡 klopt, dat zijn het. Soms is een idee het allerbeste in zijn eenvoudigste vorm, met een goede vraag en projectnaam erbij.

Vind Ik Leuk

Tot over twee weken. En blijf gezond!

De mooiste dataverhalen combineren harde feiten met een menselijk gezicht. Maar hoe vind je die verhalen? Het Handboek Internetresearch & Datajournalistiek helpt je een eind op weg.