• Klikdinges
  • Posts
  • Klikdinges #104: Eindsprint naar de vakantie

Klikdinges #104: Eindsprint naar de vakantie

Deze Klikdinges is een allegaartje van random dingen. Ik ben mijn todo-lijstjes aan het afvinken voor de laatste maand voordat ik even op vakantie ga.

En verder:

  • Nieuws over ons zorgcowboys-onderzoek

  • Toffe projecten tijdens het NPO Innovatie Festival

  • Een leuke game over pop-ups en gebruikersvoorwaarden

Mijn Afgelopen Twee Weken

Nog heel even... 🥱 gaap, ik ben echt aan vakantie toe. Iedereen die ik spreek, snakt naar een paar weken nietsdoen. En voor mij is dat niet anders. Het is een zwaar, ingewikkeld en heftig jaar geweest.

In juli ga ik even he-le-maal van de radar. Maar dat betekent ook dat ik nu zoveel mogelijk van mijn todo-lijstje wil schrappen. Vandaar dat deze (en hey, waarschijnlijk ook de volgende) Klikdinges een grabbelton zijn van allemaal klein, losse projecten en onderzoeken.

In deze weken zoek ik naar dingen waar ik een kleine energieboost van krijg. En gek genoeg kreeg ik dat van onderstaand bericht. 😅

Ex-medewerkers van het bedrijf hebben het faillissement aangevraagd, omdat zij nog geld tegoed hebben van Naborgh.

Dit is het zorgbedrijf waar we zo'n 2,5 jaar geleden ons zorgcowboys-onderzoek mee begonnen. Met collega's Jolien de Vries, Eelke van Ark en Dirk Mostert zagen we in dit bedrijf veel problemen waar de zorgsector mee kampt: grootschalige zorgfraude, cliënten die worden verwaarloosd, en een directeur die enkel voor haar eigen belang opkomt.

Nu het bedrijf officieel failliet is verklaard, voelt dat als een bevestiging dat we destijds echt het juiste voorbeeld hebben gekozen. Het is interessant om te zien hoe langzaam de ontmanteling van dit bedrijf gaat. De afwikkeling van deze zaak duurt al bijna langer dan het bedrijf heeft bestaan. En ik vermoed dat dit nog niet het laatste is dat we van Naborgh B.V. en de directrice hebben gehoord.

Afgelopen donderdag was ik te gast tijdens het allereerste NPO Innovatie Festival. We waren genomineerd met onze productie De Straat Die Niet Meer Bestaat voor de NPO Innovatie Prijs. En helaas (maar ook wel een klein beetje verwacht) hebben we niet gewonnen. Het VPRO-project AI Songfestival ging zeer terecht met de prijs naar huis. Dit toffe project (check het hieronder) won nipt van Wadoeje, een 'choose your own adventure' over tieners en alledaagse problemen.

Het AI Songfestival is een internationale en creatieve AI competitie. Conchita en Duncan, move over! De volgende grote Eurovisie artiest is misschien wel een computer!

Daarnaast geef ik de afgelopen maand een groepje jonge journalisten les tijdens het IMPACT-programma. In drie groepen maken ze hun allereerste datajournalistieke productie. Onderschat niet hoe moeilijk dat is: veel mensen werken voor het eerst in Excel, werken samen met drie andere journalisten, en willen in zeer korte tijd iets belangwekkends onthullen met onderzoeksjournalistiek.

Aanstaande woensdag gaan ze hun laatste sprint inzetten. De artikelen moeten dan grotendeels klaar zijn voordat ze worden gepubliceerd. En ik ben nu al trots op deze groepen. In de volgende Klikdinges bespreek ik deze projecten.

En mocht je nu denken: 'shit, ik wil ook met zo'n soort lesprogramma meedoen', dan kun je je opgeven voor Data Als Kans. Dit programma is iets minder gedreven op het maken van je eigen productie, maar geeft je wel de basics van data- en OSINT-journalistiek. En ja, ik geef 1 middag gastcollege over de mogelijkheden van datajournalistiek. Dus wil je daar meer over weten, check dan deze website.

Ben jij onderzoeksjournalist? Wil jij je toepasbare kennis over ‘multimediale’ zoektechnologie en artificiële intelligentie vergroten? Dan is ‘Data als Kans’ iets voor jou.

Toffe Klikdingessen

Voor een van de IMPACT-groepen heb ik alle posts van een Facebook-pagina verzameld. FB is een notoir ingewikkelde site om scrapers voor te maken, dus ik ben erg blij dat ik deze Command Line-scraper heb gevonden. And it works!

Als je wil beginnen met het onderzoeken van desinformatie of gemanipuleerd socialmedia-gedrag, dan is deze verzameling onderzoekstools van OSoMe een heel goed begin. Ik ken ze bijna allemaal, maar heb BotSlayer nog niet eerder gebruikt. Klinkt erg interessant.

Washington Post heeft van een ongelooflijk saai onderwerp (aantal inwoners per staat) een hele gave scrollbare ervaring gemaakt. Door alles stap voor stap te behandelen word je goed meegenomen in het verhaal. Lijkt me door fusies en het hogere aantal gemeenten moeilijk om in Nederland te reproduceren, maar wie weet.

OMFG, hier word je WOEDEND van: deze website geeft je op alle mogelijke manieren pop-ups, gebruikersvoorwaarden en klikbare shit. Enkel om te laten zien hoe websites je op allerlei misleidende manieren proberen te verleiden om nét even verkeerd te drukken (via De Circulaire)

Dit artikel kreeg ik doorgestuurd van een Finse collega die misinformatie over corona op YouTube onderzoekt. Het Finse woord voor coronavaccin (koronarokote) wordt namelijk niet door YouTube herkend. En daardoor heeft het videoplatform maandenlang video's met onjuiste informatie ongemodereerd toegestaan. Kom je aan met je AI en zelflerende systemen...

Vind Ik Leuk

Tot over twee weken. En blijf gezond!

Alle begin is moeilijk. Onderzoeksjournalistiek is geen eenvoudig werkveld om in door te breken. Maar het Handboek Internetresearch & Datajournalistiek geeft je gelukkig wat handvatten om te beginnen met spreadsheets, online onderzoek en OSINT.