• Klikdinges
  • Posts
  • Klikdinges #102: Niet door AI geschreven

Klikdinges #102: Niet door AI geschreven

In deze Klikdinges lees je meer over een AI-cursus die ik heb gevolgd.

En verder:

  • Weer een mooi vervolg voor ons Verkaufsbücher-onderzoek

  • Mooie voorbeelden van AI in de journalistiek

  • Een lijst met de beste datajournalistieke projecten wereldwijd

Mijn Afgelopen Twee Weken

Deze week is perfect begonnen: met Pointer waren we twee keer genomineerd voor De Tegel. En ons artikel De Straat Die Niet Meer Bestaat heeft in de categorie Online gewonnen. 🥳

Deze zag ik niet aankomen. We zaten in een categorie met hele sterke genomineerden. Dan is het extra gaaf dat we deze mooie prijs binnenslepen. Een hele mooie teamprestatie! 💪

Ga mee op een digitale wandeltocht door de straat die niet meer bestaat.

En ons Verkaufsbücher-onderzoek maakt ook nog eens kans een andere prijs: de Sigma Awards, de wereldwijde prijzen voor de beste datajournalistiek. Op zulke dagen ben ik echt heel blij dat ik in zo'n fijn team aan deze onderwerpen mag werken.

Naast die gave nominatie en prijs heb ik ook gewoon gewerkt hoor 😅 we maken plannen om ons onderzoek naar de Verkaufsbücher na de zomer nog beter te maken. Ons doel: alle 226 gemeenten waar Joods vastgoed is verkocht, moeten serieus onderzoek doen of rechtsherstel moeten plegen.

Let op het woord 'serieus'. Want ondanks dat bijna 40 gemeenten onderzoek doen of hebben afgerond, valt er op de kwaliteit van die onderzoeken nog wel iets af te dingen. Collega Thomas Mulder schreef daar een uitstekend artikel over.

Steeds meer gemeenten doen onderzoek naar de roof van Joodse woningen. Een goede stap volgens Ronny Naftaniel. Toch is hij ook kritisch op de kwaliteit van de onderzoeken.

In Klikdinges kom je geen gesponsorde links tegen o.i.d., dus deze aanbeveling is geheel vanuit mijn enthousiasme. Twee weken geleden heb ik een cursus AI Op De Redactie van Laurens Vreekamp gevolgd. En man, wat was dat gaaf!

Het is vooral nuttig dat Kunstmatige Intelligentie voor mij nog een vaag begrip was. Je weet dat het bestaat, wat je ermee kunt, en wat het niet kan... Maar is het voor journalistieke toepassingen echt nuttig? Aan het einde van de cursus kan ik die vraag positief beantwoorden.

In de toffe Klikdingessen vind je lekker veel voorbeelden die met AI gemaakt zijn (naast de reguliere random toffe dingen). Ik heb mijn eigen beeldherkenningsmodel getraind om vuurwapens op foto's te herkennen. En hét werkte! Je voelt je zo slim zodra een bak met 1.500 foto's nagenoeg foutloos wordt gelabeld.

Dus mocht je nog een uitdagende cursus zoeken, die ook nog eens door een geweldige docent wordt gegeven? 👇

In mei verzorg ik weer een editie van de driedaagse, interactieve (live, online) introductiecursus machine learning voor mediamakers, dit keer vanuit de NVJ, getiteld: Praktisch aan de slag met Artificial Intelligence

Kan ik nu voortaan alles aan AI overlaten? Oef, was het maar zo'n feest. Deze Klikdinges schrijft zichzelf niet. Misschien, ooit, op een dag.

Tot die tijd lees je door echte mensenhanden getypte nieuwsbrieven. En over twee weken gaat deze Klikdinges over de tv-uitzending van donderdag 20 mei. De afgelopen drie maanden ben ik namelijk geïnfiltreerd in een trollenleger. Hoe dat is afgelopen, lees je dan.

Toffe Klikdingessen

Het is niet eenvoudig om binnen te komen in deze digitale versie van de beroemde (of beruchte) Berlijnse nachtclub Berghain. Op basis van je gezichtsuitdrukking, stem en antwoord bepaalt dit AI-model of je wordt toegelaten. Gewoon een heel tof experiment.

Je kunt zowel mét als óver AI goede journalistieke onderzoeken opzetten. Dit Duitse artikel (dat er overigens geweldig uitziet) gaat over de zogenaamde neutrale modellen die sollicitanten beoordelen. Ja, je leest het goed: sommige bedrijven gebruiken AI om jouw sollicitatievideo te evalueren. En wellicht vermoed je al dat bepaalde stereotypen daardoor worden bevestigd...

Tijdens de cursus heb ik veel met Lobe gewerkt. Geef een aantal foto's met tags aan het systeem, en je kunt binnen de kortste keren je eigen beeldherkennings-systeem trainen. Het allertofste is dat je dat model kunt exporteren naar Tensorflow, dus ook voor de gevorderden is dit enorm interessant.

Werk je regelmatig met grote verzamelingen documenten? En moet je daar slim doorheen zoeken? En wil je een gratis oplossing hebben voor Optical Character Recognition (OCR)? Dan is Datashare een goede oplossing. Let op, het is nog een beta-versie.

En vlak na de cursus kwam ik dit AI-project van Google tegen. Maak nieuwe woorden of zinnen, gebaseerd op bestaande woorden. Helaas enkel in de Engelse taal, maar daarom niet minder grappig.

Ein-de-lijk een goede podcast over datajournalistiek. Of nou ja, er is pas één aflevering gemaakt. Maar die is al stukken beter dan de droge kost die ik op andere plekken heb gehoord. Extra tip: de muziek in deze aflevering is gemaakt met Two Tone, een programma waarmee je datasets naar muziek kunt omzetten.

Wikidata is een waanzinnig rijke bron van data, maar de manier om die gegevens eruit te halen is altijd een beetje... Meh. Voor mij is dat in ieder geval iets eenvoudiger geworden dankzij de R-package tidywikidatar. Hiermee kun je Wikidata vanuit R bevragen en de gegevens direct verwerken in je analyse. Vraag bijvoorbeeld alle leden van het Europees Parlement op, of plaatsnamen in Nederland beginnen met een Z, of alle winnaars van Wie Is De Mol, of... (etc., enz.)

De vier grote techbedrijven doen natuurlijk veel baanbrekende shit. Daarnaast nemen ze elke concurrent over die maar enige bedreiging oplevert in hun vakgebied. Eh ja, dat is niet helemaal hoe marktwerking idealiter hoort te werken. De Washington Post zet het aantal overnamen en de gevolgen daarvan op schrikbarende wijze uiteen.

In Nederland wordt al tijdenlang gesproken over nachttreinen, en de trein als alternatief voor het vliegtuig. En er liggen ook zeker plannen klaar. Of het er daadwerkelijk van komt is nog maar de vraag, maar in dit artikel van Bloomberg zie je wel hoe die plannen eruit zien. Slicke kaart hoor.

Naast ons onderzoek zijn er nog tientallen genomineerden voor de Sigma Awards. Scroll even door alle producties heen: zoveel inspiratie!

Vind Ik Leuk

Tot over twee weken. En blijf gezond!

Bijscholing is belangrijk, want hoe blijf je anders een expert? In het Handboek Internetresearch & Datajournalistiek geven we je tips hoe je op de hoogte blijft van alle ontwikkelingen in je vakgebied.