• Klikdinges
  • Posts
  • Klikdinges #101: Voor extra luie journalisten

Klikdinges #101: Voor extra luie journalisten

Hey, in deze Klikdinges leg ik uit hoe ik sinds kort flink wat suffe klusjes heb uitbesteed aan n8n en Telegram-bots (en hoe ik daardoor mijn internetaansluiting 2 dagen kwijtraakte).

En verder:

  • Stem op ons voor De Tegel Publiekprijs

  • Wijzigingen op Wiki als achtergrondmuziek

  • Veel te doen om deepfakes

Mijn Afgelopen Twee Weken

Voordat ik over mijn geautomatiseerde ramp vertel, wil ik je kort vragen om op ons project te stemmen. Met jouw stem kunnen we de publieksprijs voor De Tegel winnen. Onze digitale wandeling De Straat Die Niet Meer Bestaat maakt kans op die mooie prijs. Via onderstaande link kun je jouw stem uitbrengen. Alvast bedankt!

Twee nieuwsbrieven geleden heb ik uitgelegd hoe ik mijn werk automatiseer als ik een weekje vrij heb. Er is geen schaamte in een beetje luiheid. Zodra je op die manier denkt en je pakt het slim aan, dan kun je gaan nadenken over hoe je je werk efficiënter kunt doen.

Ik vertelde al dat ik een Raspberry Pi heb gekocht om scrapers op te draaien. En nu heb ik er nog eentje gekocht nadat jullie me tipten over programma's zoals Huginn en n8n.io. Vergelijk het met IFTTT, maar dan gratis, met veel meer mogelijkheden en zonder mijn gevoelige gegevens in andermans beheer te geven.

Na wat research heb ik mijn Pi omgebouwd tot een n8n-pi. Het kostte me een middagje aankloten. Pro-tip: lees de documentatie tot op de letter. 😅 Maar nu het eenmaal draait, holy shit wat gaaf! Check het zelf even op hun site.

Free and open self hostable workflow automation tool

Ik heb voor mezelf een eigen Telegram-kanaal gemaakt waar ik ook een bot heb uitgenodigd. Deze bot stuurt me dagelijks een aantal geautomatiseerde berichten. Een paar voorbeelden:

  • Elke ochtend om 8.00 uur de headlines van NOS en NU.nl

  • Het weerbericht met temperatuur en omschrijving

  • Met /newid genereert de bot een nieuwe Nederlandse naam en foto voor me

  • Elke dag krijg ik een random recent uitgebracht album via Spotify

En daarna sloeg de grootheidswaanzin toe. Ik wilde een bot maken die regelmatig naar coronatest.nl gaat om te checken welk geboortejaar aan de beurt is voor een vaccin. Want dat wordt op dit moment echt bagger gecommuniceerd.

Het schema dat je maakt, noemt n8n en workflow. En je kunt deze workflows eenvoudig delen met de community, en onderdelen van anderen gebruiken voor je eigen workflows. De workflow voor mijn vaccinatie-alert ziet er als volgt uit:

En zodra het geboortejaar wordt gewijzigd, krijg ik onderstaand alert in Telegram:

Eh ja, in theorie. Twee problemen: het Javascript-bestand waar het jaartal in staat, verandert telkens van naam (WHY???). Dus ik heb geen vaste locatie om mijn app naartoe te sturen. De website wordt dynamisch geladen, dus je kunt het jaartal nirt zomaar verzamelen. Toch had ik een testversie aamgezet. En omdat ik mijn scraper iets te gevoelig had afgesteld, had ik plotseling geen internet meer.

Wat blijkt? Nadat ik een halve dag zonder internet zat, belde ik de helpdesk. 'Meneer, ik zie dat uw internet is afgesloten vanwege spam. Heeft u een virus?' Oh shit. Dus ik alles uitleggen. Verzoek voor aansluiting ingediend. Daarna bedacht ik me pas: 'Best vreemd dat ze mijn internet afsluiten zonder dat ik daar een melding van krijg.'

Later die dag belde ik nog maar een keer. 'Oh, ik zie dat het verzoek is afgewezen.' De reden: afgewezen. That's all. Nog eens 4 telefoontjes verder hielp een medewerker me met de opmerking: 'Ze willen graag horen dat u een virusscan heeft gedraaid.' Dus ik moest alleen via de telefoon zeggen dat ik geen virus heb gevonden. De ochtend daarna had ik weer internet 😅

Enfin, handle with care. Ontzettend jammer dat zo'n alert eigenlijk te ingewikkeld is. Ik wilde hier graag een grote Telegram-groep of Twitter-account van maken. Tot die tijd kun je terecht op Hay's website MagIkAl.nl.

Afgezien van bovenstaand drama zijn de enige beperkingen voor een aantal n8n-alerts je eigen creativiteit en hoeveel tijd je hebt om het uit te werken. Ik wil de komende tijd bedenken hoe ik dit kan gebruiken om mijn journalistieke werk nog beter te automatiseren. Mochten mensen nog meer toffe ideeën hebben, let me know.

Toffe Klikdingessen

In Nederland ligt het vaccinatietempo al laag, maar gek genoeg hebben we ons wel redelijk vooraan in de rij geduwd met het inslaan van vaccins. De arme landen bungelen onderaan. In dit overzicht zie je hoe groot onze voorsprong is op basis van geld.

Kom op zeg, NYT. Doe ff normaal. Hierboven sta je al met een goede visuele analyse. En dan gooi je ook nog deze idioot uitgebreide explainer op me.

De Europese database Eurostat heeft een schatkamer aan regionale data, maar je moet het wel weten te vinden. En wie kan dat beter uitleggen dan Yordi Dam van LocalFocus? Antwoord: niemand.

Deze website maakt muziek van elke wijziging die op Wikipedia wordt gemaakt. Is dat dan een kakofonie van geluid? Nee, integendeel. Ik heb zelfs een uur gewerkt met deze site op de achtergrond.

Dat hele Ever Given-gedoe heeft leuke projecten opgeleverd (kon je al in mijn vorige nieuwsbrief lezen). Cartografie-bedrijf Stamen heeft nu een website gemaakt waar je bij de volgende ramp direct ludieke dingen kunt maken. Why not?

Vind Ik Leuk

In de volgende Klikdinges vertel ik je meer over de cursus Machine Learning die ik heb gevolgd. Tot over 2 weken. En blijf gezond!

Je kunt het internet lekker voor je laten werken. Dat hoeft niet altijd met hele ingewikkelde software: sommige klusjes kun je binnen een minuut opzetten. Het Handboek Internetresearch & Datajournalistiek geeft je tips en inspiratie om ook iets luier te worden.