• Klikdinges
  • Posts
  • Klikdinges #100: Een feestelijke nieuwsbrief!

Klikdinges #100: Een feestelijke nieuwsbrief!

De 100e Klikdinges ligt in je mailbox 🥳 een mooi moment voor een terugblik op bijna 4 jaar lang Klikdinges.

En verder:

  • Een greep uit de best geklikte linkjes

  • We hebben weer een nominatie voor De Tegel

  • Feeling lucky? Randomize je Thuisbezorgd-bestelling

Mijn Afgelopen Twee Weken

Op 12 mei 2017 verstuurde ik de allereerste Klikdinges. Dat begon als een experiment: gaat dit iets worden? Zo niet, dan kap ik er na 5 edities mee. Maar binnen no-time zat ik boven de 100 lezers. Ik kreeg leuke reacties. En sommigen van jullie waren iets te eerlijk: 'Je schrijft alsof je onder de drugs zit' 😅

Klikdinges is voor mij een goede manier om mijn eigen stem te vinden. Ik moet mezelf elke twee weken dwingen om mijn vakgebied te blijven volgen, en dat op een leuke manier over te brengen. En als ik zeg 'dwingen', dan bedoel ik dat positief. De 100e Klikdinges schrijf ik met net zoveel plezier als de allereerste.

Dat komt voornamelijk dankzij jullie. De volgende Klikdinges staat bijvoorbeeld in het teken van automatisatie: iets wat ik zonder jullie leuke reacties op de vorige nieuwsbrief waarschijnlijk niet verder had onderzocht. Dankzij zulke lezers heb ik het al zolang volgehouden. Op naar de volgende 100 edities 💪

En vooral om mijn eigen nieuwsgierigheid te bevredigen, heb ik gekeken welke artikelen goed zijn geklikt. De letterlijke top 5 opsommen is een beetje raar, want daar zitten ook vacatures en verwijderde tweets tussen. Daarom doe ik een greep uit de lijst met de populairste artikelen, en dat is me een lijst hoor...

5: Alles bij elkaar opgeteld, zou deze link het meest geklikt zijn: het Handboek Internetresearch & Datajournalistiek. Omdat ik dat briljante naslagwerk (kuch) in elke Klikdinges aanprijs, zou dat natuurlijk niet helemaal eerlijk zijn. Maar alsnog, koop het als je hem nog niet hebt.

Urgh, ik voel deze interactive wel hoor. Ram dat vaccin in me zsm. Deze visuele explainer van De Volkskrant uit Klikdinges #96 raakte blijkbaar dezelfde snaar bij jullie.

Deze tool om snel wat GIFjes te maken van je data stond in Klikdinges #2. Binnen enkele seconden heb je een kek plaatje dat je via sociale media kunt delen.

4: Onderstaande strip, gedeeld door @yordidam. Toegegeven, ik herken dit wel 😅

Jullie klikten massaal op deze korte blogpost uit Klikdinges #8. Hierin wordt een leuke, experimentele visualisatie gemaakt van het Nederlandse postcodebestand. Is het nuttig? Absoluut niet, maar wel ontzettend leuk.

Deze feestelijke nieuwsbrief wordt nog iets feestelijker dankzij een nominatie! We kunnen op maandag 10 mei De Tegel winnen in de categorie Online voor ons project De Straat Die Niet Meer Bestaat. Deze interactive is onderdeel van ons langlopende onderzoek De Vastgoedboeken van de Duitse bezetter.

Daarnaast zijn mijn collega's Peter Keizer, Thomas Mulder, Wouter Hoek, Tom Kleijn en Klaas van Dijken genomineerd in de categorie Buitenland voor hun onderzoek Dood aan de Grens.

Voor het tweede jaar op rij genomineerd voor de meest prestigieuze journalistiekprijs van Nederland... dat is wel echt heel gaaf. Nu is winnen nog veel toffer, maar daar ga ik jullie de aankomende weken wel mee lastigvallen. Er is namelijk weer een publieksprijs, dus bewaar je stem nog even voor mij. 😅

Ga mee op een digitale wandeltocht door de straat die niet meer bestaat.

Naast deze uitgebreide terugblik ben ik op werk bezig met een aantal hele fijne onderzoeken. Halverwege mei komt er een tv-uitzending over een onderwerp waar ik nu veel plezier aan beleef. Ik werk ook weer samen met De Groene Amsterdammer aan een groot onderzoek. Tussen de tv-uitzendingen door werk ik aan een onderzoek waar ik al ruim een jaar in heb gestoken. En we zijn druk bezig met een heel ambitieus vervolg van een bestaand onderzoek. Als het aan mij ligt, wordt het een hele mooie zomer.

Toffe Klikdingessen

Je. Verwacht. Het. Niet! Trump jr. is een fervente trofeeënjager, en deze walgelijke industrie gebruikt hem als boegbeeld. Dat levert echt flinke problemen op voor de bescherming van diersoorten in Zuid-Afrika.

De wetenschap moest in een soort overdrive-stand tijdens de pandemie. Wat is dit virus? Hoe besmettelijk is het? Kunnen we een vaccin ontwikkelen? Inmiddels zijn we gelukkig een heel stuk wijzer geworden. The Pudding heeft de stortvloed aan wetenschappelijk onderzoek gevisualiseerd.

Een van de gevaarlijkste websites die ik de laatste tijd ben tegengekomen. Genereer een willekeurige Thuisbezorgd-bestelling van een restaurant in jouw buurt. Voor mij thuis een lastig te verkopen concept, aangezien het geen rekening houdt met vegetariërs. Misschien wel mijn redding...

Surprise! Het Nederlandse vaccinatieprogramma is traag als dikke stront door een rietje. Reuters maakt dat nog even duidelijk door alle landen ter wereld op een rijtje te zetten. En daar komen we helaas niet al te best naar voren.

En wellicht heb je twijfels over het vaccin. Helemaal oké, zolang je je niet door allerlei vage appgroepjes laat informeren. Check gewoon de feiten. Dit uitstekende artikel bespreekt de omvang van bijwerkingen, en hoe dat vaccin eigenlijk in je lichaam werkt.

Sommige mensen zijn zo rijk dat het nauwelijks voor te stellen is hoeveel geld ze eigenlijk hebben. Dit soort visualisaties helpen gelukkig om een beeld te vormen.

Supervaag, beetje zweverig, en waarschijnlijk moet je meer lezen en interpreteren dan je eigenlijk wil. Maar deze visualisatie van Frederica Fragapane (gemaakt in opdracht van Google) is wel een gave manier van data-exploratie.

Vind Ik Leuk

Tot over twee weken. En blijf gezond!

Ik ben inmiddels de tel kwijtgeraakt hoe vaak ik een wervende tekst voor het Handboek Internetresearch & Datajournalistiek heb geschreven. Dus deze keer houd ik het kort: koop hem gewoon als je dat nog niet had gedaan.