Klikdinges #1

Daar is ie dan: de eerste editie van Klikdinges, een tweewekelijkse nieuwsbrief waarin ik uitleg wat datajournalistiek zo tof maakt.

Tijdens mijn werk als datajournalist bij KRO-NCRV kom ik veel goede artikelen en handige tools tegen. Zonde om die voor mijzelf te houden, right?!

Mijn afgelopen 2 weken

Waarom heb ik deze nieuwsbrief eigenlijk opgezet?

(Als je niet zit te wachten op het antwoord, scroll dan gerust door naar het volgende tussenkopje ⬇️)

Misschien weet je wel dat ik begin dit jaar 6 projecten heb bedacht die ik dit jaar wil afronden. Een soort stok achter de deur tegen uitstelgedrag.

In januari en februari heb ik een website gemaakt met tips voor jonge journalisten, en daarna heb ik een website + Twitter-bot gemaakt met zogeheten Markov Chain. En toen kwam het derde project: het handmatig bijhouden van persoonlijke data, en het maken van een fysieke datavisualisatie. En daar liep ik een beetje vast...

In short, ik heb op dit moment niet voldoende inspiratie (en zin) om mijn eigen gegevens te turven. Ik kon gewoon geen enkel onderwerp bedenken waar ik echt enthousiast van word. Suggesties zijn btw welkom, mention me even.

En toen kwam het idee om een nieuwsbrief op te zetten.

Goede vriend Dennis Rijnvis praat me sinds een jaar regelmatig de oren van mijn hoofd over zijn (belachelijk succesvolle en goede) blog en zijn (belachelijk succesvolle en goede) nieuwsbrief. Ik ken de nieuwsbrief van Elger van der Wel ook, ben een groot fan van De Circulaire van Hay Kranen en heb enorm genoten van de NRC Q-nieuwsbrief toen die nog bestond. Dat werpt de vraag op: Besta je eigenlijk wel als je geen nieuwsbrief hebt? (Spoiler: ja, maar het is wel awesome om er eentje te hebben)

Kortom, mijn derde grote project van dit jaar is het opzetten van deze nieuwsbrief. Op dit moment gaat de nieuwsbrief al naar 67 abonnees. Dat is awesome! 😎 Ik hoop dat het bevalt wat je nu (en hierna) leest.

(E dit wordt voortaan een iets korter stukje, beloofd.)

Toffe klikdingesen

De Klikdingesen. Dit is de hoofdmoot van mijn nieuwsbrief. Waarom werkt iets zoals het werkt, hoe zit het in elkaar, en waarmee is het gemaakt? Verwacht hier dus de tofste dingen die ik in de afgelopen twee weken vanwege mijn werk heb gezien/gelezen. Here it goes.

Oké oké, ik beken: I ❤️ satellietbeelden gewoon. Zeker met Google Earth Pro is het ontzettend eenvoudig om mooie foto's in hoge resolutie te vinden. En Vox laat in een geweldige video zien welke gave dingen je met die beelden kunt maken.

These stunning satellite photos show the growth of cities, all while forests and lakes disappear.

Knight Lab (die ook tools voor tijdlijnen, tijdkaarten en voor-na-foto's aanbiedt) heeft een hele eenvoudige tool gemaakt om audio in tekst te integreren. Het is zo eenvoudig en elegant. Probeer het eens!

Seamless inline audio.

Ik ben er van overtuigd dat ie-der-een basic datavaardigheden kan aanleren. Zo moeilijk is het niet om draaitabellen in Excel te maken. Maar wat onderscheidt de degelijke van de uitmuntende datajournalisten?

Het verhaal! Hoe kun je een goedlopend, aangrijpend, interessant verhaal vertellen met de gegevens die je in handen hebt? Giorgia Lupi vertelde eerder op TedX hoe zij haar eigen data verzamelde en daar hele persoonlijke verhalen mee vertelt.

Giorgia Lupi uses data to tell human stories, adding nuance to numbers. In this charming talk, she shares how we can bring personality to data, visualizing e...

Dit moet je gewoon even zien: een visualisatie die je met de toetsen op je toetsenbord kunt maken. Het idee is zo eenvoudig en creatief.

Als je één diepgravend onderzoek wil lezen, laat het dan onderstaande zijn. Het toont aan welke mechanismen op de achtergrond van het Brexit-referendum hebben gespeeld, en hoe een louche databedrijf die verkiezing heeft gekaapt. Ontluisterend!

A shadowy operation involving big data, billionaire friends of Trump and the disparate forces of the Leave campaign heavily influenced the result of the EU referendum. Is our electoral process still fit for purpose?

De Hongaarse datajournalist Krisztina Szűcs maakte tijdens de mediademonstraties op 12 en 13 juni elk uur screenshots van de grootste nieuwswebsites. 288 screenshots verder en wat tijd om de beelden te bewerken leverde dit prachtige project op.

Journalisten kunnen en moeten beter werk afleveren. Zeker in een tijdperk waarin alternatieve feiten (lees: keiharde leugens) meer en meer als waarheid worden beschouwd. Vox legt uit waarom comedians eigenlijk veel beter doorhebben hoe je de leugens van Trump moet coveren.

Why political satire is the antidote to Trumpism.

En als je bovenstaande video hebt bekeken, ga dan direct door naar de laatste aflevering van John Oliver in Last Week Tonight. Hij laat zien hoe je met humor een retesaai onderwerp als netneutraliteit (ik viel halverwege die zin al bijna in slaap 😴) kunt uitleggen. En goed ook. Kijk dit.

Equal access to online information is once again under serious threat. John Oliver encourages internet commenters to voice their displeasure to the FCC by vi...

En voor de mensen die zelf aan de slag willen: ga naar de Accountability Hack van OpenState. 🤓 Op vrijdag 9 juni verzamelen tig journalisten en programmeurs in de Tweede Kamer om met datasets aan de slag te gaan. Wij doen met een KRO NCRV Data-team mee. Kom vooral even langs voor een praatje als je mee doet.

Dit heb je mogelijk gemist

Linkjes die de moeite waar zijn, maar soms iets ouder, of waar ik minder over te zeggen heb. Ik houd het kort.

  • WERK! Het Jeugdjournaal zoekt een flink aantal bureauredacteuren. Hoe awesome?!

  • Deze FD-journalist leerde programmeren (nou ja, voornamelijk HTML en CSS, maar dat maakt het niet minder knap).

  • Op werk ben ik bezig met een reconstructie, dus ik zoek de laatste weken wat inspiratie in andermans werk. En deze reconstructie is gewoon 👌🏻👌🏻👌🏻

  • En als je sowieso geïnteresseerd bent in archiefonderzoek 🔍, volg dan ook de Facebookpagina van Eric Hennekam, genaamd Archiefzoeker. Kort na het verzenden van deze mail nog openbaar, maar daarna moet je wellicht toegang aanvragen.

  • Oh ja, check even onze (lees: dataredactie van KRO-NCRV) eerste scrollytelling, longread, parallax, nog meer buzzwoorden project over verkeersveiligheid. Erg trots op.

  • Hoe maak je zelf zo'n scrollverhaal? Dit blogje legt het uit in zes tools. Is niet eenvoudig, maar had je dat verwacht?

  • S o (shout-out) naar Rapfactcheck van Yordi Dam. Ik zeg niet vaak dat je iets moet volgen, maar dit MOET je volgen.

  • Een grappig Twitter-account: Biolojical. Met enkel emoji (je leest het goed: het meervoud van een emoji is emoji) leggen ze onder meer de voedselketen en levensloop van dieren uit. 🐨 vet!

  • BONUSVIDEO! Wel eens gehoord van battlerap? Bekend met PunchOut Battles? Oke, bekijk deze video. Dit is 🔥

Click click, bang bang. Dit was de eerste editie van Klikdinges. Hopelijk bevalt het wat je hebt gelezen. In de tweede editie voeg ik een korte enquete toe, zodat je kunt doorgeven wat je wel/niet goed vindt.

De volgende editie staat gepland over twee weken. Tot dan!