• Klikdinges
  • Posts
  • Klikdinges #135: Alles gecheckt? Dan gaan we weer door

Klikdinges #135: Alles gecheckt? Dan gaan we weer door

Op 3 mei hebben we weer een Vastgoedboeken-uitzending

Vorige week was ik nog bezig met een factcheckmarathon. Nu zit ik inmiddels diep in verdwenen Joods vastgoed. Het kan snel gaan 😅

Waar ga ik het over hebben?

  • PS23 gecheckt met AD en Nieuwscheckers

  • Welke partijen kopiëren partijprogramma's van zichzelf?

  • Een AI-game waarin je een influencer kunt worden

Mijn afgelopen weken

Normaal gesproken is het een oase van rust: ons zogenoemde Mediaplein. Op het centrale deel van onze redactie staat koffieautomaten, overleghokjes en tv-schermen. Je gaat er juist naartoe als je even weg van de drukte wil. Maar dat was de afgelopen weken wel anders.

Samen met AD en Nieuwscheckers hebben we dat Mediaplein helemaal overgenomen met onze factcheckmarathon. Vlak voor de Provinciale Statenverkiezingen hebben we ruim 40 factchecks gemaakt. Want he, wist je al dat politici niet altijd de waarheid spreken? 🤔

Je kunt al die factchecks op onderstaande pagina lezen. Zelf zat ik in de themagroep energie, en schreef ik drie artikelen:

Daarnaast heb ik (een klein beetje) meegeholpen om een extra onderzoek op te zetten. Thomas de Beus (Pointer) en Inge Janse (AD) hebben alle verkiezingsprogramma's met elkaar vergeleken om te kijken of er kopieergedrag te zien was. Dat kan tot ongemakkelijke situaties leiden. De BBB in Zeeland sprak namelijk in zijn programma over de Betuweroute. Een foutje tijdens het overschrijven van hun partijgenoten in een andere provincie.

Na deze politieke periode gaat mijn blik op woensdag 3 mei. Dat wordt de datum van mijn volgende tv-uitzending. Samen met Peter Keizer doen we een grote update van ons Vastgoedboeken-onderzoek. Welke gemeenten doen onderzoek naar hun rol in roofhandel van Joods vastgoed?

Om erachter te komen welke gemeenten hun eigen rol in die roofhandel onderzoeken, sturen we elk jaar een kleine vragenlijst rond. In de volgende Klikdinges laat ik zien hoe we zoiets aanpakken. Daarnaast zoeken we elke keer een nieuwe insteek in dit onderzoek. Welk verhaal hebben we nog niet verteld?

We richten ons dit jaar op het verdwenen Joodse vastgoed. Want na de oorlog zijn talloze synagogen en Joodse begraafplaatsen in verval geraakt. In veel dorpen en steden is daardoor een groot deel van de Joodse geschiedenis verdwenen. Hoe gaan gemeenten daarmee om? We maken daar ook een mooi interactief verhaal over, dat begin mei wordt gepubliceerd. Enorm veel zin in om weer wat mooie verhalen in dit langlopende project te schrijven 😄

Gelijk na die tv-uitzending (schrijf maar op: woensdag 3 mei, NPO2, rond 21.00 uur) ga ik zeer waarschijnlijk (99% zeker) door met een heuse podcast! Samen met Klaas den Tek mag ik twee maanden lang in een spannend onderwerp duiken. Ik houd nog even geheim wat dat is, maar ik kan je verzekeren dat het de moeite waard wordt.

En voor Villamedia sprak ik met Nick Kivits over Bashers. Over wat? Nou, ruim 10 jaar geleden heb ik voor een website geschreven waar we gamejournalistiek kritisch benaderden. Die website blijkt achteraf een kraamkamer te zijn geweest voor veel journalistiek talent. Superleuk om nog eens aan die periode terug te denken.

Klikdingessen

Financial Times bekeek satellietbeelden van een recent ontwikkeld luxe appartementencomplex in Turkije. En daar valt iets op: de vreemde manier waarop dat gebouw is ingestort na de aardbevingen. In deze scrolly wordt uitgelegd wat daar aan de hand is.

Krijg je natte voeten na een flinke regenbui? Collega's bij KRO-NCRV die de afgelopen maanden keihard hebben gewerkt aan de docuserie Ruimteschip Aarde hebben ook deze interactives online gezet. Fancy!

Dit is zo'n gaaf idee van Heinze Havinga: maak een kunstwerk van rechtenvrij beeldmateriaal. Misschien dat op dit moment de webshop nog niet volledig is ingericht, maar je kunt alvast wat rondsnuffelen.

Deze onderzoeken zijn inmiddels ontelbaar vaak gedaan: welke personen komen voor in straatnamen? Maar het blijft boeiend, omdat elk onderzoek zijn eigen methodologie heeft. Dit artikel is daar geen uitzondering op.

Voor de OSINT- en satelliet-nerdjes: een gratis open-source oplossing om satellietbeelden te krijgen. Je schijnt niet eens een account te hoeven aanmaken. Ben benieuwd naar jullie ervaringen hiermee.

Helaas, helaas, helaas... na drie jaar op rij winst ben ik dit jaar niet eens genomineerd voor de Sigma Awards (ik was iets te druk bezig om mijn dochter op te voeden 🥰). Scroll even door de lijst van genomineerden en winnaars van dit jaar. Er zitten weer geweldige projecten tussen.

Klikdinges dreigt een AI-nieuwsbrief te worden (sorry voor alle haters), maar Buzzfeed heeft deze chatbot AKA journalistieke game echt heel tof gemaakt. Kun jij jezelf opwerken tot een influencer?

Over AI gesproken: het bewustzijn van journalisten over AI en algoritmen is nog best laag, blijkt uit onderzoek van de Hogeschool Utrecht. Daarom hebben ze deze digitale toolbox online gezet (waar ik in zeer bescheiden vorm aan heb meegewerkt). Een mooi en belangrijk project.

Vind ik leuk

Tot de volgende editie.

Vind je deze nieuwsbrief tof? En vind je dat meer mensen Klikdinges moeten lezen? Stuur ze dan eens door naar www.klikdinges.nl.

Een andere manier om mij en jezelf te trakteren, is door een exemplaar van het Handboek Internetresearch & Datajournalistiek aan te schaffen. Via deze link krijg ik – als een van de schrijvers van dat handboek – een extra percentage van de verkoopprijs. Alvast bedankt! ❤️